FOAMROL YOGA

July-5_Lunden-Image-3

 Het doel van foam rollen is het herstel van de

spieren te versnellen en de triggerpoints te

verwijderen. Foam rollen is een vorm van

zelf – sportmassage.

 Hiermee kunnen bepaalde oefeningen beter uitgevoerd worden omdat de bewegingsvrijheid verbeterd wordt, dit leidt tot spieren van een betere kwaliteit.

Waarom zou je foam rollen?

Door al het sporten worden je spieren maximaal belast en dit leidt tot knopen en verklevingen in de spieren. Foam rollen is noodzakelijk omdat het zorgt voor een betere mobiliteit en flexibiliteit en dus tot een betere lichaamshouding.

Een foam roller zorgt ervoor dat de triggerpoints (knopen en verklevingen in de spieren) worden verwijderd, ook wordt de doorbloeding van de spieren verbeterd. Dit heeft als gevolg dat vaste en stijve spieren los zullen komen en de mobiliteit en flexibiliteit van het lichaam een stuk beter zal worden, de kans op blessures wordt een stuk kleiner en de sportprestaties zullen verbeteren. Hiernaast heeft het gebruiken van een foam roller ook nog een positief effect op de bloedvaten.

Het gebruiken van de foam roller kan de eerste keer erg pijnlijk zijn, het voelt aan als een zware massage. Hierdoor moet er niet gedacht worden dat het slecht voor het lichaam is. Dit geeft alleen maar aan dat je er veel baat bij kan hebben. Geef dus niet op na de eerste keer rollen, maar bouw het rustig op tot dat het goed aan gaat voelen.

Wanneer moet je foam rollen?

Foam rollen kan op verschillende momenten gedaan worden, als onderdeel van de warming-up, tijdens de training, als onderdeel van de cooling-down en bij het voelen van spierpijn.

Het is erg aangeraden om de  foam roller te gebruiken na de training. Hierdoor wordt spierpijn minder erg en wordt ervoor gezorgd dat de spieren sneller zullen herstellen van de training. Ook is het een goede manier om de mobiliteit op peil te houden, aangezien dat nog wel eens wil verminderen na een zware training.

Foamrollen Bij spierpijn

De spieren kunnen meer zuurstof opnemen omdat het bloed beter gaat stromen. Hierdoor kunnen de spieren zich sneller herstellen waardoor de spierpijn al snel minder wordt. Bij spierpijn kan het rollen een stuk minder prettig aanvoelen dan zonder spierpijn.