BODY BUIK XL

 

Train je spieren met krachttraining als je wilt afvallen

Veel mensen (vooral vrouwen) denken nog geregeld dat krachtoefeningen alleen voor mannen, bodybuilders of goedgetrainde atleten bestemd zijn. Dat is een groot misverstand. Vrouwen hebben net als mannen zeer veel baat bij krachttraining voor het afvallen. En dames: don’t worry, je transformeert niet opeens in een bodybuilder. Vrouwen krijgen geen mannelijke spierontwikkeling. Krachtoefeningen zijn goed voor iedereen, of je nou een man of vrouw bent, jong of oud en ongeacht je huidige niveau. Dus ook voor jou!

 

Door het doen van krachttraining krijg je sterkere en grotere spieren en gaat je stofwisseling omhoog. Je spieren verbranden tijdens je training calorieën.

Maar het mooie ervan is…

Ook in ruststand blijven je spieren voor je werken, je verbrand meer vet. Sterkere en grotere spieren hebben namelijk meer brandstof nodig dan kleinere spieren.

 

Wat is krachttraining precies?

Bij krachttraining doe je oefeningen om je spieren sterker en steviger te maken. Je kunt deze oefeningen in de sportschool of vanuit huis doen, met gewichten, op fitnessapparaten of met behulp van je eigen lichaamsgewicht. Krachttraining is vooral gericht op het versterken van je spieren, niet op het verbeteren van je conditie. Je uithoudingsvermogen train je juist meer met cardio oefeningen zoals hardlopen of fietsen.

Met krachttraining doe je – op een gecontroleerde manier – spierversterkende oefeningen, waarbij je de oefeningen steeds wat zwaarder maakt. Hierdoor krijg je meer kracht, word je slanker en krijg je meer energie.

Voordelen van krachtoefeningen

Sommige mensen vinden krachtoefeningen in het begin niet fijn om te doen. Maar misschien vind je de resultaten die je ermee kunt behalen wel fijn?

Door het doen van krachttraining…

  • val je sneller af dan met alleen cardiotraining, ook in rust
  • worden je spieren, pezen en banden sterker
  • voel je je beter door de aanmaak van dopamine en serotonine
  • gaat bewegen makkelijker; je lichaam wordt beter ondersteund
  • ga je osteoporose tegen; je botten worden sterker